طراحی تفکیک کننده ی فضایی با الهام از معماری ایرانی- اسلامی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
  • نویسنده نسیم حسن بخشان
  • استاد راهنما سعید مجیدی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1388
چکیده

فرهنگ و قاموس ایرانیان، خانواده همواره جزیی بنیادین از جامعه و خانه محور اصلی یکپارچگی خانواده بوده است. چنین فرهنگی با اتکای عمیق خویش به مفهوم خانواده، به خانه و مکان زندگی این واحد اجتماعی مقامی بس رفیع داده و آن را تا حد حریمی مقدس بالا می برد. بنابراین ساکنان این حریم باید از نگاه و دسترسی نامحرم و از هر گزند و دخالت ناخواسته ای در امان باشند. یکی از تدابیری که معماری اصیل ایرانی در جهت حفظ محرمیت و ارزش های بنیادین فرهنگی این دیار به کار می بندد ارائه-ی الگویی خاص برای تقسیم بندی فضایی در معماری بنا است. به گونه ای که با تفکیک فضای عمومی و خصوصی به بیرونی و اندرونی و جدا نمودن فضاهای ناهمگون از یکدیگر فضایی آرام، به دور از هیاهو و مزاحمت، برای اعضای خانواده فراهم می کند. اصول حاکم بر فضاسازی دیرین ایرانی اما در معماری معاصر ایران از یاد رفته و میراث آن در حال احتضار است. هویت و روح حاکم بر معماری ایرانی از جسم و روح فضاهای امروز رخت بربسته، به طوری-که نه اصول زیربنایی و الگوهای تقسیم بندی فضایی و نه جلوه های ظاهری این هنر در این فضاها قابل مشاهده می-باشد. آن چه در معماری امروز این سرزمین رخ داده، یعنی حذف مرزهای فضاهای ناهمگون و چیدمان آن ها در کنار هم به جریحه دار گشتن آرامش، خلوت و محرمیت خانواده ی ایرانی منجر شده است. مشاهده ی این امر نگارنده را به تعمق در این مهم واداشت که در نهایت به ایده ی طراحی تفکیک کننده-های فضایی انجامید. دستیابی به فضایی مأنوس با معماری ایرانی اما تنها با تفکیک کردن فضا تحقق نمی یابد، بلکه لازم است که روح حاکم بر این معماری و صورت این هنر در اجزای موجود در فضا نیز منعکس شود. این پروژه بر این اساس و با هدف طراحی تفکیک کننده ی فضاهای مسکونی با هویت ایرانی شکل گرفته است. دغدغه ی هویت در این پروژه فراتر از کاربرد سطحی نمادها و جلوه های صوری فرهنگ و هویت ایرانی بوده و رهنمون گشتن روح و جوهره ی این فرهنگ غنی به پروسه ی طراحی را دنبال می کند. در این میان معماری ایرانی- اسلامی که از یک سوی به عنوان بخشی ارزنده از هنر این مرز و بوم رخ می نماید و از سوی دیگر متناسب با باورها و اعتقادات دینی بخش قابل توجهی از ایرانیان امروز می باشد به عنوان سنگ بنایی جهت شناخت هویت ایرانی در نظر گرفته شده است. در حقیقت پروژه ی مورد نظر برپایه ی نیازی، که از برهم خوردن آرایش فضایی و رنگ باختن هویت و فرهنگ ایرانی در شکل دادن به فضای پیرامون برآمده و با رجوع به معماری دیرین این سرزمین بنیان یافته است. پایان نامه ی حاضر در دو بخش نظری و عملی صورت گرفته که بخش نظری آن شامل دو مبحث مروری بر منابع مرتبط و شرح و تحلیل و بخش عملی آن مشتمل بر پروسه ی طراحی می باشد

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

طراحی معماری با رویکرد بیونیک، نمونه موردی طراحی پوسته های معماری با الهام از صدف آبالون

ساختار فیزیکی و سیستم های در حال توسعه در پاسخ به نیازهایی که در رابطه با جوامع و افراد به وجود می آیند، طراحی می شوند. پس از میلیون ها سال، اصول آموخته شده از طبیعت، به تصویب رسیده و به عنوان روش به جنبه های ساختاری و رفتار از طراحی می تواند در حل و فصل مشکلات کمک کند. در این راستا، چگونگی روند و مراحل الهام گیری از طبیعت برای دست یابی به یک محصول از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مقاله ابتدا...

متن کامل

طراحی معماری با رویکرد بیونیک، نمونه موردی طراحی پوسته های معماری با الهام از صدف آبالون

ساختار فیزیکی و سیستم های در حال توسعه در پاسخ به نیازهایی که در رابطه با جوامع و افراد به وجود می آیند، طراحی می شوند. پس از میلیون ها سال، اصول آموخته شده از طبیعت، به تصویب رسیده و به عنوان روش به جنبه های ساختاری و رفتار از طراحی می تواند در حل و فصل مشکلات کمک کند. در این راستا، چگونگی روند و مراحل الهام گیری از طبیعت برای دست یابی به یک محصول از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مقاله ابتدا...

متن کامل

الگوهای ادراک و تعامل در معماری اسلامی با الهام از آراء عبدالقاهر جرجانی در بلاغت

این جستار با نظر به آرای عبدالقاهر جرجانی در بلاغت، به طرح الگوهایی از تعامل و ادراک انسان در معماری برآمده است. در این نگاه، حضور، ادراک و تعامل معمار، بنا و مخاطب به عنوان یک مجموعه‌ی واحد مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا، با استناد به آرای عبدالقاهر جرجانی در بلاغت مبتنی بر وحدت لفظ و معنا، و کنکاشی در نظریات او در آفرینش و انتقال معنا، مباحث نظم و صور خیال او به عنوان منبع الهامی در ت...

متن کامل

کارآفرینی و تقویت الگوهای پوشاک زنانه اسلامی- ایرانی با الهام از نقوش سنتی شهرستان دماوند

پوشاک از نمودهای عینی فرهنگ هر جامعه‌ای به شمار می‌رود. بناهای مذهبی امام‌زاده‌ها مملو از نقوش تزیینی پرباری است، که به سبب برخورداری از طرح‌های هنری و نقوش نمادین، می‌تواند در طراحی پوشاک زنانه مورد استفاده قرار گیرد. در عین حال می‌تواند الگو و کمکی برای ایجاد و توسعه اشتغال و پیشرفت اقتصادی کشور باشد. بنابراین توسعه‌ی فرهنگ کارآفرینی در سطح جامعه اهمیت پیدا می‌کند. این مقاله، کوششی است برای م...

متن کامل

خلاقیت در معماری با الهام از حکمت متعالیه

چکیده این جستار ذیل پرسش از مفهوم خلاقیت در معماری به بررسی مفهوم خلاقیت انسان و خلاقیت هنری در حکمت متعالیه پرداخته‌ است. در این راستا، بحث خلافت الهی انسان، وجود ذهنی، تعریف صدرایی از نفس انسان، تناظر مراتب ادراکی او با مراتب عالم، نظریه‌‌‌های ادارکی انسان و جایگاه و نقش عقل و خیال، و مبحث کشف و الهام بررسی گردیدند. بر مبنای این مطالعه، خلاقیت انسان با الهام از حکمت متعالیه در نسبت با مظهریت...

متن کامل

تاثیر معماری ایرانی - اسلامی بر انگاره ی ادراکی گردشگران اروپایی از مقصد ایران

انگاره ی مقصد به معنای ظهور آگاهی، عواطف، تعصبات، تخیلات و احساسات فرد یا گروهی از افراد نسبت به یک مکان خاص می باشد(لاوسون و باد ، ۱۹۷۷). این مفهوم خصوصا در ادبیات گردشگری دارای اهمیت ویژه ای است چه می تواند اولویت های گردشگر برای انتخاب مقصد را متاثر از خود کند و تعیین کننده ی رفتارهای پیش از سفر، در طول سفر و بعد از سفر وی باشد. از طرف دیگر بناها و معماری هر مقصد که هم جزء میراث ها و هم یکی ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023